اخبارویژه روزنامه های چهارشنبه؛

نگرانی اقتصاددان اصلاح‌طلب از بازتولید سیاست‌های ناکام دولت سازندگی/ ماجرای ممنوع الخروج شدن خاتمی

ترجمه اشتباه اظهارات وندي شرمن، فایننشال‌تایمز: جان کری می‌گفت تعلیق غنی‌سازی ایران مسخره است، انقراض اروپایی ها مثل دایناسورها و... از جمله مهمترین موادی است که در روز چهار شنبه قرار است منتشر شود.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

*کیهان

نگرانی اقتصاددان اصلاح‌طلب از بازتولید سیاست‌های ناکام دولت سازندگی

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب نسبت به تکرار سیاست بحران‌زای دولت سازندگی در زمینه اقتصادی هشدار داد.
دکتر حسین راغفر در مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب فرارو ضمن بیان این مطلب که «نابسامانی‌های امروز محصول سیاست‌های اقتصادی دهه 70 است»، اظهار داشت: این سیاست‌ها کاملاً ناموفق بود و بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی امروز، محصول آن دوره است. از اقدامات و سیاست‌های دولت علائمی دیده می‌شود که موجب تشدید نگرانی‌ها درباره اجرای دوباره سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دهه 70 می‌شود.»

وی با بیان اینکه یکی از این اقدامات مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با کاهش قیمت ارز است گفت: «یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های تعدیل ساختاری کاهش ارزش پول ملی به بهانه رونق صادرات است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد که دولت به دنبال اجرای دوباره سیاست‌های تعدیل اقتصادی است. البته به نظر من هنوز زود است و باید دید آیا اصلاً دولت می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر.»

وی ادامه داد: «تیم اقتصادی دولت فعلی تقریباً همان تیم اقتصادی دوره آقای هاشمی است که به اقتصاد بازار گرایش دارند. اینها برای حل مسائل اقتصاد کشور طرحی ندارند. طرح آنها همین واگذاری همه چیز به انگیزه‌های شخصی و مکانیسم عرضه و تقاضا است، در حالی که این دست نامرئی از روز اول آرتروز داشته است.»

راغفر خاطرنشان کرد: «این انگیزه‌های شخصی در برخی جاها کار نمی‌کند. از جمله اینکه بخش خصوصی همواره انگیزه برای ایجاد فساد دارد. یعنی براساس این منطق افراد حاضرند برای آنکه سود بیشتری ببرند رشوه دهند و قراردادی را بدست آورند.»

راغفر درباره سیاست‌های اقتصادی دهه 70 گفت: ایران برای اولین بار در این دوره از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، استقراض قابل توجهی کرد؛ به طوری که تا دوره آقای خاتمی هزینه‌های آن استقراض را پرداخت می‌کرد. یعنی بازپرداخت آن استقراض به دولت بعدی موکول شد و سالیانه حدود 4 میلیارد دلار اصل و فرع بدهی دولت قبلی پرداخت می‌شد.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد هزینه‌های اجتماعی حاصل از اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری است. یعنی آنچه در این دوره تخریب شد اخلاق اجتماعی و عمومی و سرمایه‌های فرهنگی جامعه بود. به عبارت دیگر در فرایندی به اسم خصوصی‌سازی، نابرابری‌های عظیمی ایجاد شد که اصلی‌ترین دلیل فرسوده شدن اخلاق عمومی بود.»

اکونومیست: یک امتیاز و دو امتیاز آمریکا را از ایران راضی نمی‌کند!

گزارش نشریه اکونومیست از اشتهای سیری‌ناپذیر آمریکا و اسرائیل در زمینه توقف تمام برنامه هسته‌ای ایران حکایت می‌کند.

اکونومیست با بیان اینکه وزیر خارجه ایران در نشست نمایندگان 1+5 در ژنو خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران و کاهش تحریم‌ها در ازای پذیرش محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران بود، نوشت: دشواری‌های زیادی بر سر راه توافق وجود دارد. ظریف امیدوار است اولین مرحله طرح وی 6 ماه تا یک سال طول بکشد. بعد از آن مرحله دوم است که ایران در مورد بعضی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش توقف یا کاهش فعالیت را می‌پذیرد که با کاهش گام‌به‌گام تحریم‌های غربی‌ها همراه است؛ به ویژه تحریم نفت و گاز ایران و تدابیر مالی که دادوستدش با جهان را به کلی کاهش داده است.

این نشریه ادامه می‌دهد: اوباما باید کنگره مردد را راضی کند. کلید دست یافتن به هر تعاملی پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای آن می‌تواند با نظارت‌های بیشتر و نوبه‌ای تاسیسات هسته‌ای ایران را زیر نظر بگیرد. این امر شامل حق دسترسی به سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ای است که برای اهداف مخفی از آنها استفاده می‌شود. بعضی از منتقدان مانند «دیوید آلبرایت» ناظر پیشین تسلیحاتی و رئیس موسسه علم و امنیت بین‌الملل در واشنگتن معتقد است ایران همچنین باید در مورد فعالیت‌های گذشته‌اش برای ساخت سلاح هسته‌ای نیز توضیح بدهد و تا زمانی که این کار را نکند اعتبار نیات فعلی‌اش زیر سوال خواهد رفت.(!)

اکونومیست نوشت: از این گذشته معلوم نیست ایران تا چه اندازه آماده است نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای فعلی‌اش را رفع کند. برای نمونه تنها از کار انداختن تعدادی سانتریفیوژ کافی نیست. ایران در کمتر از دو سال توانایی غنی‌سازی اورانیوم خود را دو برابر کرده است.
اکونومیست آنگاه به مطالبات و توقعات بعدی آمریکا و صهیونیست‌ها می‌پردازد و می‌نویسد: «دو سایت غنی‌سازی ایران نیز دردسرساز هستند. تاسیسات غنی‌سازی فردو که در نزدیکی قم و در زیر زمین حفر شده است، تقریبا دو هزار و 700 سانتریفیوژ دارد و تنها در هر ماه می‌تواند 40 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصدی تولید کند.

 با در نظر گرفتن اینکه فردو قابل تخریب نیست و تنها سنگرشکن‌های زرادخانه‌های آمریکا می‌تواند آن را بمباران کند، تعطیلی همیشگی آن اولویت مهمی است به ویژه برای اسرائیل. پیشنهاد تعلیق تولید در تاسیسات فردو قطعا رد خواهد شد. آینده رآکتور آب سنگین اراک نیز مسئله‌ای حساس است. تاسیسات اراک تا اواخر سال 2014 میلادی مسیر جایگزینی با تولید پلوتونیوم در اختیار ایران قرار می‌دهد.»

این نشریه خاطرنشان کرد: «تعلیق تولید و سوخت‌رسانی به تاسیسات اراک به تنهایی مذاکره‌کنندگان آمریکایی و غربی را راضی نمی‌کند. انتظار می‌رود آنها یا در مورد تعلیق همیشگی یا تبدیل این رآکتور به نوع دیگری از رآکتور تحقیقاتی[!!] اصرار کنند که بتواند از ذخایر اورانیوم غنی شده 5/3 درصدی ایران استفاده کند.»

سی‌ان‌ان: تندروهای آمریکا مانع اصلی توافق با ایران هستند

یک مجله آلمانی معتقد است تحریم‌های غرب علیه ایران به این زودی‌ها لغو نخواهد شد و خوش‌باوری ممکن است به زودی از میان ایرانیان رخت برببندد.

هفته‌نامه اشپیگل درباره مذاکرات ژنو نوشت: مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، برای رئیس‌جمهور ایران با لبخند ملایمی که بر لب دارد، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود با وجود فضای دوستانه مذاکرات ممکن است بزودی خنده از لب‌ها برود زیرا غرب به آن سرعتی که اغلب ایرانی‌ها انتظار دارند، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.

این مطلب می‌افزاید: ایران در صورتی حاضر است کاری انجام دهد که ابتدا طرف مقابل قدمی به جلو برداشته باشد و از این بابت تغییری مشاهده نمی‌شود.

اشپیگل نوشت: مذاکره‌کنندگان ایران پس از گفت‌وگوهای ژنو اعلام کردند که می‌توانند متصور شوند «در مرحله آخر» مذاکرات، بازرسی‌های اعلام نشده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز گردند، چه دست و دلبازی فراوانی!

اشپیگل با بیان اینکه شفافیت کامل برنامه هسته‌ای پیش‌شرط لغو تحریم‌هاست، نوشت: این حرفی نیست که فقط بنیامین نتانیاهو بگوید، گرچه او تنها کسی است که آن را به صراحت بیان می‌کند.

سیاستمداران غربی دهه گذشته مراد خویش از شفافیت کامل را معلوم کرده‌اند، آنجا که پس از تعلیق 5/2 ساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران که قرار بود موقت و در جهت رفع ابهامات باشد، اعلام کردند بهترین تضمین، همین تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است!

درباره کوچک شمردن بازرسی‌های سرزده (براساس پروتکل الحاقی) نیز باید خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها حاضر نیستند این پروتکل را تصویب و به اجرا بگذارند اما با این وجود ایران 10 سال پیش برای اعتمادسازی به طور اختیاری اجازه برخی بازرسی‌های سرزده را داد که با قدرنشناسی و گستاخی مضاعف طرف آمریکایی و اروپایی مواجه شد.

در همین حال وبسایت سی‌ان‌ان در تحلیلی خاطرنشان کرد: ‌درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 باید واقع‌بین بود، در حقیقت، مانع اصلی پیش روی توافق هسته‌ای احتمالاً ایران نیست، بلکه تندروها در کنگره آمریکا هستند، اکنون زمان آن است که آمریکا به ایران نشان دهد که مایل است و می‌تواند به یک توافق «برد-برد» دست یابد.

سی‌ان‌ان افزود: لازم است واشنگتن در مورد هدف توافق، واقع‌بین باشد. آنها که از ایران می‌خواهند برنامه هسته‌ای‌اش را برچیند و تمامی فعالیت‌ها در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذارد، یا ساده‌لوح یا ریاکار هستند. اگرچه ممکن است این مسئله، راهکار کاملی برای دیدگاه جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی باشد، بندرت مصالحه‌ای است که مذاکره‌کنندگان بتوانند آن را به خورد ایران دهند.

سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد: کوتاهی در لغو تحریم‌ها، ممکن است پیام نادرست به ایرانی‌ها درباره جدیت آمریکا برای توافق ندهد. مذاکرات قرار است 2 هفته دیگر از سر گرفته شود و نباید با خواست‌های غیر واقع‌بینانه این فرصت را از دست بدهیم.

فایننشال‌تایمز: جان کری می‌گفت تعلیق غنی‌سازی ایران مسخره است

لحن مقامات و رسانه‌های غربی حاکی از این است که با وجود تلاش هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای شکستن بن‌بست مذاکرات هسته‌ای، طرف غربی مایل به اتخاذ سیاست انعطاف‌ متقابل نیست و به تشدید فشارها تمایل دارد.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه هنوز برای نتیجه‌گیری از مذاکرات ژنو بسیار زود است، گفت: هرگونه اقدامی در قبال ایران باید محتاطانه باشد.

«جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: هنوز برای صحبت در مورد کاستن از فشارها و تحریم‌ها علیه ایران زود است.

«جک لو» این مطلب را در مصاحبه با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز شرکت داشت، عنوان کرد و افزود: «تحریم‌ها وضع شدند تا دیدگاه حکومت ایران نسبت به گزینه‌هایی که دارد را تغییر دهند و از طریق فشار اقتصادی باعث شوند تا آنها بر سر میز بیایند و برنامه هسته‌ای‌شان را تغییر دهند.»

وی در ادامه گفت: «به نظر من تحریم‌ها موثر واقع شده و برای همین هم هست که گفت‌وگوها از سر گرفته شده است.»

همزمان موسسه بروکینگز در تحلیلی به قلم سوزان مالونی تأکید کرد: «مذاکرات ژنو آغاز راه بود و نه یک مصالحه. اخبار محدودی که از مذاکرات ژنو به بیرون درز کرده، حاکی از آن است که احتمال پذیرش پروتکل الحاقی بخشی از بسته پیشنهادی ایران در این مذاکرات است. برخی رسانه‌ها نیز از کاهش کمیت و کیفیت غنی‌سازی سخن می‌گویند. اما در نهایت مذاکره‌کنندگان ایران و غرب توافق کرده‌اند که محتوای مذاکرات را محرمانه نگاه دارند. برخی کارشناسان می‌گویند».

این تحلیل خاطر نشان می‌کند: تمامی تلاش‌ها برای آن است که ایران به باشگاه هسته‌ای ملحق نشود.

شایان ذکر است برخلاف توقع هیئت ایرانی برای محرمانه ماندن مذاکرات، وندی شرمن (معاون وزیر خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی) در گفت‌وگوی تلفنی با یعقوب عمیدور رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی وی را در جریان جزئیات مذاکرات ژنو و پیشنهادهای هیئت ایرانی گذاشت.

براساس گزارش هاآرتص که گزارش شرمن به عمیدور را منتشر کرده، هیئت انگلیسی شرکت کننده در مذاکرات ژنو نیز پنج‌شنبه گذشته مستقیماً از ژنو به تل‌آویو رفته و گزارش مذاکرات را ارائه کرده است. هیئت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی معمولاً در مذاکرات ادوار گذشته نیز به صهیونیست‌ها گزارش کامل داده‌اند.

روزنامه‌ هاآرتص پس از انتشار مذاکره شرمن و عمیدور می‌نویسد: « ایرانی‌ها گفتند که آمادگی توقف غنی‌سازی به میزان 20 درصد و تبدیل ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده به میزان 20 درصد به سوخت هسته‌ای نیروگاه‌های تحقیقاتی در تهران را خواهند داشت. سومین کاری که ایرانی‌ها پیشنهاد دادند، اعلام آمادگی آنها برای انجام مذاکرات درباره مقدار و حجم غنی‌سازی اورانیوم به میزان 5 درصد است و تعداد سانتریفیوژهایی که از آنها در تأسیسات غنی‌سازی استفاده می‌شود»

هاآرتص همچنین نوشت: طرح پیشنهادی ایران با وجود اینکه کلی است و ابهامات زیادی دارد، نشان دهند. خواست تهران برای محدود کردن میزان غنی‌سازی اورانیوم و مذاکره بر سر مواردی است که پیش‌تر از این غیرقابل مذاکره می‌دانست.

اما در این میان گزارش روزنامه فایننشال تایمز جالب توجه است. این روزنامه با اذعان به اینکه نمی‌توان حق غنی‌سازی را از ایران سلب کرد، نوشت: البته هر گونه توافقی با ایران در زمینه به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی با مخالفت جمهوری‌خواهان و اسرائيل مواجه می‌شود اما باید توجه داشت که ایران بدون به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی هیچ توافقنامه‌ای را امضا نمی‌کند.

جان ‌کری، ‌وزیر خارجه آمریکا در سال 2009، زمانی که یک سناتور بود، در گفت‌وگو با فایننشال تایمز به این نکته اشاره کرد. او تأکید کرد اینکه از ایران بخواهیم به طور کامل از برنامه‌های غنی‌سازی‌اش صرفنظر کند، مسخره است.

*ایران


ترجمه اشتباه اظهارات وندي شرمن

خبر اول اين كه طی روزهای اخیر ترجمه‌ای از سخنان دو هفته پیش وندی شرمن نماینده امریکا در مذاکرات هسته ای در جمع سناتورهای امریکایی منتشر شد که در این ترجمه ادعا شده بود وی گفته است: «فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است». این مسئله با واکنش گسترده محافل سیاسی داخلی روبه رو شد. به گزارش مهر، مراجعه به متن اصلي اظهارات شرمن كه كريستين ساينتس مانيتور منتشر كرده، نشان مي‌دهد وقتی سناتورها از وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا می‌پرسند که چرا باید به روحانی اعتماد کنید، او خطاب به سناتورها گفت من به کسانی که با آنها در مذاکرات دور یک میز می‌نشینم، اعتماد نمی‌کنم. شرمن که مذاکره کننده ارشد امریکا در مذاکرات هسته‌ای است، گفت که «ما می‌دانیم فریبکاری بخشی از
دی‌ان‌ای است.»

محاكمه فاطمه هاشمي در دادگاه انقلاب

خبر ديگر اين كه وكيل مدافع فاطمه هاشمي از ارجاع پرونده موكلش به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي تهران خبر داد و گفت: طبق اعلام شفاهي شعبه، دادگاه خانم هاشمي 18 آبان به رياست قاضي احمدزاده برگزار مي‌شود. عليزاده طباطبايي اضافه كرد: روز دوشنبه براي مطالعه پرونده به شعبه دادگاه انقلاب مراجعه كردم كه اعلام كردند پس از ابلاغ كتبي مي‌توانم پرونده را مطالعه كنم. «سيدمحمود عليزاده طباطبايي» در گفت‌و‌گو با ايرنا، افزود: متاسفانه براي پرونده خانم هاشمي برخلاف انتظار به صورت غيرقانوني كيفرخواست صادر شد در حالي كه بدون شاكي خصوصي حق نداشتند قرار مجرميت و كيفرخواست صادر كنند. وكيل مدافع فاطمه هاشمي اضافه كرد: اتهام نشر اكاذيب، نياز به شاكي خصوصي دارد و دادستاني برخلاف قانون در اين پرونده قرار مجرميت و كيفرخواست صادر كرده است.

ماجرای ممنوع الخروج شدن خاتمی

شنيديم كه محمود احمدي‌نژاد در واكنش به اظهارات منتشره از علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در روزنامه لوموند كه گفته بود، ممنوع‌الخروج بودن محمد خاتمي رئيس دولت اصلاحات جزو عادات بد دولت احمدي‌نژاد بوده است، گفت: ممنوع‌الخروجي؟ احمدي‌نژاد؟ اين موضوع قضايي است. چه ربطي به ما دارد؟ من حتي اگر اين اختيار را داشتم هرگز اين كار را نمي‌كردم.

وي افزود: محمد خاتمي 8 سال در كشور رئيس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممكن است در شيوه اداره كشور اختلاف‌نظر داشته باشيم ولي به هرحال فردي رئيس كشور بوده و اين‌كه رئيس‌جمهور بعدي بيايد بگويد او ممنوع الخروج شده چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟ احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه فكر نمي‌كنم موضوع مطرح شده حرف درستي باشد، گفت: اين درست نيست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سليقه داشته باشيم، بالاخره اصول و خطوطي را رعايت مي‌كنيم.

بهانه تراشی مخالفان مذاکرات ژنو

دست آخر اين كه استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از جوسازي هاي پس از مذاكرات ژنو درباره محتواي مذاكرات گفت: برخی با انتقاد از محرمانه ماندن مفاد نخستین مذاکره دولت یازدهم با کشورهای عضو گروه 1+5 به دنبال بهانه تراشی برای مذاکرات آتی در ژنو هستند. صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، طرح این موضوع را نوعی کارشکنی برای مذاکرات ژنو دانست و اظهار داشت: مطمئن هستم اگر تیم مذاکره کننده مفاد مذاکرات ژنو را نیز منتشر می کرد، برخی افراطی ها موضوع دیگری را برای بهانه گیری مطرح می کردند. این افراد حتی می توانستند از لبخند محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بهانه ای برای تخریب مذاکرات بتراشند.

*تهران امروز

نقل قول از رهبر انقلاب

علي مطهري، نماينده مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به معرفي 3 وزير پيشنهادي به مجلس در پاسخ به سوالي درباره موضوعات مطرح شده مبني بر برنامه‌ريزي دولت براي انتخاب جعفر توفيقي به‌عنوان سرپرست و بعد معرفي رضا فرجي‌دانا به‌عنوان وزير پيشنهادي به مجلس گفت: به‌طور حتم دولت روحاني مصمم به معرفي توفيقي به‌عنوان وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فن‌آوري بود، اما طبق اطلاع من رهبر معظم انقلاب با معرفي وي به‌عنوان وزير پيشنهادي مخالفت كرده‌اند.

مرگ بر آمريكا از واجبات نيست!

به گزارش ايرنا، مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري گفت: مرگ بر آمريكا جزو واجبات كشور ما نيست اما كشور ما يك كشور ضداستكباري است. اگر نياز باشد مذاكره مي‌كنيم و حتي اگر نياز باشد با دشمن توافق هم مي‌كنيم. زيرا اشكالي ندارد ما براي منافع مان با دشمن توافق كنيم، اما بايد بدانيم كه او دشمن است.

زمان دادگاه فاطمه هاشمي

عليزاده‌طباطبايي از برگزاري دادگاه فاطمه هاشمي در تاريخ 18 آبان‌ماه خبر داد.

به گزارش فارس، سيد محمد عليزاده‌طباطبايي، وكيل خانواده هاشمي با اعلام اين خبر گفت: كيفرخواست براي موكل من صادر شده و پرونده بر خلاف ضوابط به دادگاه ارسال شده است.

اين در حالي است كه دو روز پيش وكيل فاطمه هاشمي اظهار داشت كه اين پرونده هنوز روي ميز دادستان قرار دارد و بعيد مي‌دانم منجر به صدور كيفرخواست شود.

اتاقم را با اسيد شستند

به گزارش فارس، الهه راستگو عضو شوراي اسلامي شهر تهران ديروز به همراه كاغذي وارد شوراي شهر شد. در روي اين كاغذ نوشته شده بود نمي‌توانم حرف بزنم، چرا كه اتاق كار بنده را بدون هماهنگي با اسيد شسته‌اند و همين امر باعث بيماري شده است.

زنگنه و تكرار خاطره رحيمي

به گزارش هم‌انديشي، يكي از كاربران فضاي مجازي در گوگل پلاس نوشت: آقاي زنگنه حرف‌هايي زدند كه براي رسانه‌ها هيچ تازگي ندارد. مردم سال‌هاست به اين سياه مستي‌ها و شترنقاره زدن‌ها عادت دارند.

سخناني به سبك رجز‌هاي ملوكانه و مداحي‌هاي درباري. فرمودند اين دولت معجزه الهي است. ياد رحيمي بخير. مي‌گفت اگر بنا بود بعد از پيامبر (ص) پيغمبر ديگري بيايد نامش حتما احمدي‌نژاد است.

*جام جم

رئیس‌جمهور پیشین کشورمان در گفت‌وگو با تسنیم گفته من حتی اگر این اختیار را داشتم، هرگز این کار را نمی‌کردم. وی در این گفت‌وگو افزوده است: محمد خاتمی هشت سال در کشور رئیس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف‌نظر داشته باشیم، ولی به‌هرحال فردی رئیس کشور بوده و این‌که رئیس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع‌الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ احمدی‌نژاد گفته ما هرچقدر هم اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور پیشین کشورمان البته گفته من در این زمینه قضاوت نمی‌کنم، اما این موضوع ربطی به رئیس‌جمهور ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که دولت را با خزانه خالی و انبوهی از بدهی تحویل گرفته است، خاطرنشان کرد: این موضوع بزودی از سوی مسئول مربوطه پاسخ داده می‌شود.

ساعتی بعد از این اظهارات احمدی‌نژاد محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت دهم، در گفت‌وگو با تسنیم در این‌باره گفت: اصلا خزانه خالی نیست و اتفاقاً این حساب پُر بوده و دولت را با صد میلیارد دلار ذخیره ارزی و 32 تا 34 میلیارد دلار در صندوق توسعه تحویل دادیم. او همچنین گفته «27.5 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی کشور در دولت دهم کم شد».

راستگو: نمی‌توانم حرف بزنم!

خبرگزاری فارس دیروز در گزارشی از شورای شهر نوشت که الهه راستگو، عضو شورای اسلامی شهر تهران که در زمان انتخاب شهردار تهران و رای او به قالیباف، به سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد، دیروز در حالی وارد شورا شد که کاغذی به دست داشت و روی آن نوشته شده بود نمی‌توانم حرف بزنم؛ چرا که اتاق کار بنده را بدون هماهنگی با اسید شسته‌اند و همین امر باعث بیماری‌ام شده است. براساس این گزارش، در جلسه دیروز شورای شهر، هادی ساعی که منشی دیگر شورای شهر است غایب بود و به همین دلیل راستگو که بیمار بود، مجبور به حضور در جلسه شد.

فارس در گزارش خود نوشته که فقط شستشوی اتاق راستگو با اسید انجام شده است.

موافقت مجلس با کلیات طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، با بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضاییه، به کلیات این طرح رأی مثبت دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، طبق این طرح (در صورت تصویب نهایی)، لوایح قضایی که رئیس قوه قضاییه به دولت ارسال می‌کند تا از طریق دولت در مجلس مطرح شود، در صورتی که سه ماه از مدت قانونی آن بگذرد، رئیس قوه قضاییه این اختیار را خواهد داشت که لوایح قضایی را به صورت مستقیم به مجلس ارسال کند.

*جمهوری اسلامی

* حجت الاسلام قدرت‌الله عليخاني نسبت به اظهارات حجت الاسلام سيد احمد علم الهدي واكنش نشان داد. به گزارش پارسينه، علم‌الهدي مدعي شد مقام معظم رهبري به جليلي پس از چهار ميليون رايي كه كسب كرد، گفتند: "اين چهار ميليون نشانگر وجود يك جوهره در اين جامعه است".

وي ادامه مي‌دهد: اكثر افرادي كه به جليلي راي دادند دانشجويان، طلبه‌ها و اكثرا جوان و پرانرژي بودند. اين چهار ميليون جوهره انقلاب هستند و ما بايد آن‌ها را منسجم تا دوره بعدي انتخابات رياست جمهوري حفظ كنيم اين چهار ميليون‌ همان افرادي هستند كه اگر الان جنگ ميان ايران و آمريكا شكل بگيرد در ميدان جنگ خط مقدم و عقبه آن خدمت خواهند كرد. عليخاني با اشاره به ايام انتخابات رياست جمهوري گفت: سخنان نسنجيده آقاي علم‌الهدي در شرايطي است كه رهبر انقلاب هم پيش از انتخابات و هم در روز راي گيري بار‌ها و بار‌ها تاكيد كردند بنده تنها يك راي دارم و آن را حتي نزديكانم نمي‌دانند. رهبر معظم انقلاب همچنين فرموده بودند راي مردم امانت در نزد مجريان انتخابات است. حتي رهبر معظم انقلاب از كساني كه نظام را هم قبول ندارند خواستند كه به خاطر كشور به پاي صندوق‌هاي راي بيايند. بنابر اين، انتساب اين مطلب به رهبري،‌ظلم به ايشان است.

* از چهارمحال و بختياري خبر مي‌رسد مدير كل يكي از دستگاههاي اجرايي اين استان اخيراً به افرادي خاص از كاركنان زيرمجموعه خود وام‌هاي 10 تا 20 ميليون توماني وديعه مسكن با سود 4 درصد داده است. تعدادي از كاركنان اين اداره كل در تماس با خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي، با اعلام اين خبر خواستار رسيدگي به اين موضوع و جلوگيري از تبعيض بين كارمندان و رانت خواري مسئولين اين دستگاه اجرايي شدند. كارمندان معترض مي‌گويند: آقاي مدير كل دستور داده اين وامها به كاركناني اعطا شود كه داراي پست‌هاي كليدي در اين دستگاه اجرايي هستند.

* در پي چاپ مطلبي درباره بقعه "سيد نور" دزفول در ستون جهت اطلاع 21/7/92، اداره اوقاف دزفول با ارسال جوابيه‌اي اعلام كرد: همانگونه كه در مطلب چاپ شده هم آمده است: براساس نظر شوراي تأمين و حكم دادستاني دزفول، ضريح اين بقعه جمع آوري و اتاقك‌ها هم در دو نوبت تخريب شده است. هم اكنون ساختمان اين بقعه داراي يك اتاقك با دو گلدسته و مدفن برخي از مؤمنان و حاشيه آن نيز گورستان عمومي و محل مراجعه عمومي مردم است و عملي خلاف شرع و عرف در اين مكان صورت نمي‌گيرد. نكته ديگر اينكه اين بقعه دو نفر خادم بيشتر ندارد اگرچه ممكن است كساني در بيرون از بقعه به انحاء و عناوين مختلف بخواهند عوام فريبي كنند و يا مواردي خلاف قانون و شرع را مرتكب شوند كه در اين صورت وظيفه دستگاههاي ديگر است كه به اين موارد رسيدگي كنند و به اداره اوقاف برنمي گردد. علاوه بر اين بقعه "سيد نور" فاقد املاك و زمين وقفي است و طبيعتاً در اين عرصه نمي‌تواند زمين خواري اتفاق بيفتد.

*قدس

سخنان جالب فرمانده روس

ایسنا: سرلشکر خلبان ویکتور نیکلایویچ بوندارف، فرمانده نیروی هوایی فدراسیون روسیه پس از بازدید از پایگاه شهید بابایی اصفهان، گفت: توانمندی نیروی هوایی ارتش ایران نشان می‌دهد که تحریم‌ها بر فعالیت‌های این نیرو تأثیرگذار نبوده است.

انتقاد خرازی از مشاوران رئیس جمهور

فردا: صادق خرازی، دیپلمات سابق ایرانی در صفحه فیس بوکش نوشت: مشاورانی که رئیس جمهور را وادار به گفت‌وگوی تلفنی کردند، باید پاسخگو باشند. وی افزود: آقای روحانی شخصیتی با سابقه ملی و دینی است، اما متأسفانه افراد پرحاشیه به دور وی جمع شده اند. اینک همه می‌دانند چه کسانی رئیس جمهور عزیزمان را در آمپاس قرار دادند تا اقدامی غیرقابل مابه ازایی به ایشان تحمیل شود.

هزینه احیای دریاچه ارومیه

جهان: محسن جلال‌پور، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران هزینه‌های ناشی از خسارات خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و احیای مجدد این دریاچه را بیش از 200 میلیارد دلار اعلام کرد.

اتاقم را با اسید شسته‌اند

فارس: الهه راستگو، عضو شورای شهر تهران که در جلسه اخیر به همراه کاغذی وارد شورای شهر شد، روی کاغذ نوشته بود نمی توانم حرف بزنم، چرا که اتاق کار بنده را بدون هماهنگی با اسید شسته اند و همین امر باعث بیماری شده است.

 زمان دادگاه فاطمه هاشمی

الف: سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع فاطمه هاشمی گفت: دادگاه فاطمه هاشمی 18 آبان ماه برگزار می‌شود.

انقراض اروپایی ها مثل دایناسورها

فرارو: سردار سرتیپ محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همایش طرح تحول نقوش و نوشته های پوشاک گفت: نژاد اروپایی ها مثل نژاد دایناسورها در حال انقراض است.

شکایت از حمید انصاری

رجا: ستاد بزرگداشت شهیدان عرب سرخی و طباطبایی‌نژاد از حمید انصاری قائم‌مقام مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) به خاطر افراطی خواندن منتقدان مؤسسه به دادسرای تهران شکایت کرد.

ادامه مأموریت در پرونده 3 هزار میلیاردی

ایسنا: قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مأموریتم در رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی همچنان ادامه دارد.

توهین «شرمن» به مردم ایران

قدس آنلاین: وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد مذاکره‌کننده آمریکایی در گروه 1+5 در اظهاراتی در کمیته سیاست خارجی سنا که در روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز بازتاب یافت، در توهینی علنی به مردم کشورمان ادعا کرد که فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است.

دو سناتور فرانسوی در تهران

خبرآنلاین: دو نماینده سنای فرانسه، امروز برای دیدار با اعضای گروه دوستی ایران و فرانسه به تهران می‌آیند.

جزییات نامه این مسایل بود

تسنیم: کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم با اشاره به نامه احمدی نژاد برای وی در سفر بغداد گفت: احمدی نژاد در این نامه درباره بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها و استادان بازنشسته در همان نامه برخی مسایل را مطرح کرده بود، مثلاً درباره اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و سامان‌دهی برخی کلاس‌های جدا چیزهایی را نوشته بود.

آمریکا تلافی کرد

ایسنا: یک روزنامه‌ ترک گزارش داد که به دلیل اقدام نهاد اطلاعاتی ترکیه برای لودادن جاسوس‌های موساد به ایران، کنگره‌ آمریکا ارسال 10 پهپاد شکارچی به ترکیه را لغو کرد.

اظهارات شرمن نژادپرستانه است

فارس: صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره اظهارات اخیر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا که گفته بود در ژن ایرانی‌ها فریبکاری است، با اشاره به اینکه صحبت‌های شرمن علیه ایرانیان غیرعلمی است، گفت: چنین اظهاراتی نژادپرستانه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار